Model Porozumienia Bez Przemocy (PBP, z ang. NVC – Nonviolent Communication) pozwala budować relację z dzieckiem opartą na wzajemnym szacunku, zrozumieniu i trosce już od najmłodszych lat. Uczy dbać o własne i cudze potrzeby także w dorosłym życiu. Pokazuje jak rozumieć intensywne emocje oraz co z nimi robić, a przede wszystkim pozwala zamienić przerzucanie się pustymi argumentami na wymianę spostrzeżeń na znacznie głębszym poziomie autentycznych potrzeb.
Co osiągniesz dzięki szkoleniu:
• Poznasz model Porozumienia Bez Przemocy.
• Nauczysz się zamieniać oceny na spostrzeżenia.
• Poznasz źródła emocji własnych i dziecka.
• Przećwiczysz sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami.
• Zwiększysz umiejętność rozpoznawania potrzeb (własnych i dziecka).
• Jasno rozdzielisz potrzeby od zachcianek.
• Będziesz lepiej rozumieć przyczyny zachowań dziecka.
• Nauczysz się jak unikać stawiania żądań i dowiesz się czym je zastąpić.
• Dowiesz się co zrobić wobec sprzeciwu dziecka oraz nauczysz się odmawiać w sposób, który nie rani.
• Znajdziesz rozwiązania dla konkretnych trudności wychowawczych.
Program szczegółowy
Czas trwania: 2 dni
1. Poznanie i doświadczenie modelu NVC
„Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.” (Konfucjusz)
Warsztat zaczniemy od intensywnego poznawania, obserwowania i doświadczania. Ucząc się modelu NVC warto od samego początku rozumieć istotę podejścia, jakie zaproponował Marshall Rosenberg. W ciągu pierwszych kilkudziesięciu minut spotkania dotkniemy i doświadczymy tych elementów komunikacji, które są kluczem do zrozumienia powodów złości i źródeł zgody.
2. Spostrzeżenie
W drugiej części spotkania zdefiniujemy i doświadczymy różnicę między spostrzeganiem, a ocenianiem. Zdefiniujemy blokady komunikacji, które gwarantują wzbudzenie sprzeciwu oraz będziemy ćwiczyć przekazywanie ważnych informacji w sposób bezpośredni i precyzyjny, a zarazem nieraniący.
3. Emocje
W trzeciej części sięgniemy do emocji. Rozwiniemy język związany z emocjami, aby trafniej opisywać stany. Będziemy rozwijać umiejętność wchodzenia w kontakt z uczuciami własnymi i dziecka, co pozwoli wypracować sposoby przyjmowania i radzenia sobie z trudnymi emocjami.
Dzień 2:
1. Potrzeby
Ta część posłuży zbudowaniu większej świadomości własnych i dziecięcych potrzeb. Dzięki tej świadomości staną się zrozumiałe nawet najtrudniejsze zachowania dzieci. Jednoznacznie rozdzielimy rzeczywiste potrzeby od chwilowych zachcianek. Będziemy trenować umiejętność rozumienia przekazu płynącego z serca dziecka, nawet gdy forma przekazu jest trudna do przyjęcia. Ta część sprawi, że przestaniemy być „niewolnikami” utartych schematów nieudanych rozmów.
2. Prośba
Ta część pozwoli doświadczyć różnicy między prośbą i rozkazami, poczujemy konsekwencje stosowania obu form. Określimy warunki, które umożliwiają formułowanie próśb oraz poszukamy konkretnych rozwiązań i strategii umożliwiających pełne szacunku uzgadnianie z dzieckiem strategii i rozwiązań. Podczas tej części nauczysz się przyjmować odmowę dziecka oraz odmawiać dziecku w sposób, który nie wzbudzi sprzeciwu.
Całe spotkanie jest prowadzone metodami warsztatowymi. Będziemy rozwijać i trenować nowe umiejętności poprzez wykonywanie ćwiczeń i pracę na przykładach z życia wziętych. Będziemy poszerzać wiedzę i świadomość, przekładać tę wiedzę na konkretne sytuacje i rozwijać umiejętność jej wykorzystania.
WAŻNE INFORMACJE
Szukasz aktualnej edycji tego programu?
Chcesz nauczyć się wykorzystywać Język Serca NVC w codziennych kontaktach?
Dyskutuj